366-93 מטרות החינוך ומשמעות המלה
366 מלים על חינוך עם דגש על שאלת השאלות, מה מטרתו, ואם מטרתו היא הכנה לחיים, מה זה הכנה לחיים.
הויכוח על מטרות החינוך ישן כמו החינוך עצמו, ולא שהחינוך ישן כל כך. כמוסד או כפעילות מודעת הוא לא יכול היה להופיע לפני שהאנושות התארגנה בישובי קבע.
ייחודו של ההומו-סאפיינס כיצור ביולוגי המסוגל להוריש תרבות בא לידי ביטוי הרבה לפני חמורבי, גויי הים, הפיניקים, הכנענים והפרעונים כמובן. אבל פעילות מודעת לעצמה שנקראת 'חינוך' קיימת כמה אלפי שנים בסך הכל.
מה שמחייב עיון קצר בהבדלים הנגזרים מהמושגים עצמם. כי בעברית 'חינוך' קשור למילה 'חניך' הקשורה למילה 'חניכה' שכדי להבין אותה אפשר לחשוב על תפקידם של החניכיים ביחס לשיניים: תמיכה וליווי. שזה בדיוק חניכה.
היפוכו של דבר עולה מעיון במלה אדיוקיישן על כל צורותיה בשפות הלטיניות למיניהן, כולל האנגלית במקרה הזה שויתרה על האפשרות הגרמאנית, בילדונג, שקרובה יותר – כמה מפתיע – לחניכה מאשר לאטימולוגיה של האדוקרה הלטיני.
כדי להבין את המהות של הEDUCARE אפשר לחשוב על DUCE ומי שיודע לבטא את ה-C באופן הנכון, מקבל לא עלינו את המלה דוצ'ה. אבל אם עוקרים לרגע את מוסוליני מבלוטת האסוציאציות, נותרים עם רעיון מאד יפה המתאים בהחלט גם למקרה היהודי-ציוני (ולמקרים רבים אחרים): חינוך כמעשה של הנהגה.
מנהיג לא חייב להיות מוסוליני, אבל גם חונך הוא לא בהכרח יאנוש קורצ'ק. כי כרגיל אצל בני האדם, ויסלחו לי אלו שחושבים ששפה היא גשר – היא גם גשר אבל לא רק גשר ולא פעם היא מחסום בלתי עביר – אחרי שסיימנו לדון במהותן של מלים ולהתמוגג מתחושת ה'אה-הא'!! המתלווה אליה, אנו חייבים לזכור כי מלה, כמו תמונה, לא שווה אלף מלים או ליתר דיוק יכולה להיות שווה הרבה הרכבים של אלף מלים.
או בקיצור, אחרי שהבנו שאיש החינוך יכול לחנוך (למשל בכיר בגסטאפו את הנער הטירון הנאצי על פי דרכו) ויכול להנהיג (למשל מדריך בצופים את חניכו למעשים טובים), השלב הבא שאין בלתו הוא דיון בתוכן החינוך, ולתוכן החינוך אין שום מובן מחוץ להקשר.
וכאן סוף סוף הגענו לשאלה שנמשיך לדון בה כמובן בהמשך: מה היא הכנה לחיים.
דבר אחד זה החיים בספרטה לפני 2500 שנה, דבר אחר זה חיים במערות המסתור של בר-כוכבא לפני 1887 שנה, דבר אחר זה חיים בעין-חרוד בשנות ה-30', דבר אחר זה חיים בפרדס-חנה אתמול בבוקר.
המשותף בכל המקרים הוא המתח בין היחיד לציבור. על המפריד נמשיך לדון ב-366 הבא.