366-86 מהמרק הקדמון ליגאל אלון
366
מלים על הדרך מאי-הידיעה היסודית ששישמה את כל התרבויות להמצאת האלוהים (ולהמצאת התורות
והכללים והטקסים שנגזרו לדעתם מהמצאת האלוהים), לציונות, לסוציאליזם
ולציונות-סוציאליסטית.
החוליה
המשמעותית ביותר היא החלק השני של הצירוף הלא מפוענח: משמעות החיים. כלומר נקודת
המוצא היא החיים עצמם.
מסיבות
השמורות עימהם, רוב בני האדם – ועם כל הכבוד למתאבדים הרבים אך הזניחים מבחינה
סטטיסטית – אוהבים את החיים ונצמדים אליהם, לא משנה אם הם חיים בקומה ה40 במגדלי
אקירוב או בחושה ה-40000 בסלאמס בניו-דלהי.
הלוגיקנים
יגידו שהעובדה שאנשים אוהבים לחיות איננה מחייבת שום מסקנה, אבל למרבה המזל החיים
נשענים גם על לוגיקה אבל לא רק על לוגיקה.
אדרבא,
מסתבר שהשימוש האנושי בלוגיקה הוא לצורך שיפור החיים ולא לצורך הוכחת אי-נחיצותם או
מופרכותם.
כבר
'אמרנו' בפרק אחר ב-366 שההומו-ספיאנס, בדיוק כמו צנונית או ג'ירפה, מתמודד עם אתגרי
הטבע האדיש, שבניגוד לשומריו ומגיניו בימינו, אין לו – לטבע – שום כוונות והעדפות
ומבחינתו דינוזאור אמבה או אנג'לינה ג'ולי זה אותו הדבר והיינו הך.
יתרונן
היחסי של האנג'לינות על דינוזאורים וצנוניות הוא ביכולת להוריש תרבות חומרית ורוחנית,
ובכך לייצר תהליך מתמיד שנמשך כבר עשרות אלפי שנים – תהליך שהואץ מאד במאתיים
השנים האחרונות – של שיפורים טכניים שמטרתם שיפור יכולתן של האנג'לינות והבראדפיטים
להתמודד עם אתגרי הטבע האדיש.
אמרנו
מאתיים שנה? אמרנו גם קיטור, גם עיור, גם הגירה וגם פוליטיקה. ומכאן שאם אמרנו 200
שנה אמרנו לאומיות ואמרנו דמוקרטיה, ואם אמרנו לאומיות ודמוקרטיה אמרנו גם ציונות
וסוציאליזם.
הן
הציונות והן הסוציאליזם וכמובן החיבור (הלא הכרחי בכלל, ויסלח לי בובר) ביניהם
מוסבר בדיוק מאותה נקודת מבט: המאמץ האנושי לשפר את יכולתו להתמודד עם אתגרי הטבע
האדיש, אליו הצטרפו כמובן אתגרי הפוליטיקה האדישה-לכאורה (כי פוליטיקה היא של
אנשים ולאנשים – בניגוד לטבע – יש כוונות).
מה הם
אתגרי הפוליטיקה? מנקודת מבט כלכלית – מדיניות של הדרה וניצול מצד אלו שמסוגלים
לנצל ולהדיר. התשובה למדיניות הזו: סוציאליזם.
מנקודת
מבט לאומית – מדיניות של השתקה והתנייה תרבותית-חברתית מצד אלו שיכלו להתנות את
האמנסיפציה של יהודים בוויתור על יסודות מהותיים בהוויה שלהם. התשובה למדיניות
הזו: ציונות.
ואם
נחבר את שני הדברים נקבל את התשובה על החידה המוזרה לכאורה, כיצד מגיעים מהמרק
הקדמון (מושג המבטא את תהליך אבולוציית החיים) ליגאל אלון (ציוני סוציאליסט).
איך
נהג להגדיר לייבוביץ' את הציונות? 'תנועה של יהודים שרצו להפסיק להיות נשלטים ע"י
לא-יהודים'.
שעל כך
יש להוסיף שציונות-סוציאליסטית היא תנועה של ציונים שרוצים לשלוט גם בגורלם הכלכלי.