366-108 פוגרומיזם כמבוא לפשיזם - מדוע עיון בטלני במצב עלול להיות מסוכן


366 מלים על בטלנות-עיונית מסוכנת.

קראתי הבוקר פוסט לא קצר ובו הסבר על המהומות בארה"ב, לפיהן מדובר בסוג של קטסטרופה שמי שאשם בו קודם כל הוא לא מי שמחולל אותו, אלא "הדור הקודם".

ומה חטאו של "הדור הקודם"? קידום האינטרסים החומריים הנהנתנים שלו, בשם הקפיטליזם, תוך יצירת משבר אקלים שלפי אותו פוסט "אין סיכוי שהעולם יצא ממנו".

במציאות כזו – חברה חומרנית דורסנית ונצלנית שהביאה למשבר אקלים שאין לו תקנה – מוצדקת (לשיטת כותב הדברים, איש לא טיפש בלשון המעטה, רב כישרונות בלשון המעטה מומעטת עוד יותר) לא רק האלימות חסרת הפשר והמטרה של הפוגרומיסטים בארה"ב, אלא גם העובדה שאין להם שום מטרה ברורה, שום אג'נדה, ושהם חלוקים ביניהם בנושאים אלו באופן בלתי ניתן לגישור.

זוהי בטלנות-עיונית מסוכנת.

מדוע היא עיונית? כי זה מה שהיא. כוחה בעצם הישענותה על פרספקטיבה היסטורית ועל תמונה רחבה, ואלו מרכיבים חיוניים שאין בלתם למי שרוצה לעיין במצב.

מדוע היא בטלנית? כי היא לא רצינית. דווקא מנקודת המבט הרחבה-ההיסטורית, יש מספיק נקודות אחיזה כדי לערוך השוואות לארועים מקבילים לפני 50, 70, 90 ואפילו 10 שנים (אם מוכנים לקחת את המזה"ת על אביבו הערבי המהולל כנקודת ייחוס). 

כל מי שמכיר גרם וחצי היסטוריה של העת החדשה יודע כמוני על לפחות 15 ארועים דומים הקוראים לעיון רציני ולא בטלני, ממרד שייז ועד למהפכה הצרפתית, מפיטר-לו ועד לאביב העמים, מהקומונה בפריס עד לשיקגו 1886, מהמצעד ברומא ועד לשנות ויימאר העליזות, רשימה חלקית, חלקית מאד.

היא בטלנית גם ביחס לטענה המקורית המייחדת לכאורה את מהומות ארה"ב 2020 מכל הדוגמאות שקדמו לה: 'משבר האקלים' הבלתי הפיך. 

בתקווה שבריאותי תזכה אותי בעוד בערך 30 שנות חיים, ובתקווה מבוססת עוד יותר שהבחור הצעיר והמבטיח יאריך ימים ללא ספק אחרי, אני מזמין אותו לשמור הן את נבואת הזעם שלו והן את הערכתי הדלה כלפיה: פטפוטים על 'משבר האקלים הבלתי הפיך' ימשיכו להיות מודפסים (גם על נייר, א-פרופו נבואות נפוחות), גם בעוד 50 ו-100 שנה.

האם אני מכחיש התחממות? ממש לא. 

אבל עבורי, כחובב טבע ומדע, אין 'משבר אקלים' אלא יש 'אקלים', ו'אקלים' מעצם טיבו הוא 'משברי' במובן הזה שהוא לא לגמרי צפוי ונכון לעכשיו בלתי ניתן לשליטה מוחלטת. 

סיבה לפאניקה? לדעתי לא. גיזרו, שימרו, בידקו בעוד 20 ו30 ו50 שנה. 

בריאות ואריכות ימים לכולנו.

ומדוע היא בטלנות-עיונית מסוכנת? נו, זה ברור. כי היא משחררת מאחריות, בדיעבד ולמפרע.

ופוגרומיזם הוא מבוא לפשיזם.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם