366-101 על תפקידה האנטי-פרוגרסיבי של הגזענות שהיא למעשה רוח-רפאים


366 מלים נוספות על תפקידה של הגזענות לשיבוש רציונליזציה-הומנית-פרוגרסיבית (במובן הטרום-רדיקלי-סנדיניסטי, במובן של המושג פרוגרסיבי מסוף המאה ה-19 ועד לא מזמן: תמיכה בתמורות חברתיות, פוליטית וכלכליות, שקולות ומדודות מבוססות שכל ישר, עובדות ונתונים).

כמו בכל – וממש כל – רעיון חברתי, גם בגזענות יש גרעין של אמת. המבחן של כל רעיון חברתי, נמצא במרחק שבין גרעין האמת לבין מעטפת המסקנות, התכניות, הכלים והיעדים הנגזרים מגרעין האמת.

מבחינה זו גרעין האמת של דמוקרטיה למשל הוא הרעיון לפיו כל בני האדם חיים בחברה. מעטפת המסקנות כוללת קודם כל את התובנה לפיה פרוצדורות דמוקרטיות חיוניות לשם שמירה על כבודו של כל אדם בחברה, תוך כדי יכולתה לקבל החלטות כי המציאות דורשת אותן. 

בהתאם, במעטפת התכניות, הכלים והיעדים ניתן למצוא רעיונות יישימים כמו הפרדת רשויות, בחירות במועדן, חופש ביטוי והתארגנות, חינוך אזרחי וכן הלאה.

בקיצור: דמוקרטיה היא רעיון בריא, כי יש קשר חזק בין גרעין האמת לבין המסקנות (הלא הכרחיות כמובן, כי גם בצפון-קוריאה בני אדם חיים בחברה).

היפוכו של דבר במקרה של הגזענות. היא רעיון חולה מאד, כי מגרעין האמת לפיו יש שוני חיצוני בין בני אדם (אחד עורו לבן, השני עורו חום, שלישי עורו שחור, אחד הוא זכר, האחר הוא נקבה, האחד חולה, האחר בריא, האחד יפה ומושך, השני מכוער ודוחה וכן הלאה) לא נגזרת שום מעטפת מסקנות תכניות כלים ויעדים מסויימת.

אדרבא, עצם השתתפותם של הגזענים בשיח החברתי הפתוח, מלמד שהם עצמם מוצאים תועלת ורואים חיוב בחברה פתוחה הנשענת על מסקנות הפוכות לאלו שהם מציעים במסגרת אותה חברה פתוחה.

אדרבא, גזענות מעשית תתכן רק במציאות של חברה פתוחה, או אפשרות של חברה פתוחה, בדיוק כשם שפנדמנטליזם יתכן במציאות של חופש ביטוי, או בעברית: חרדים הופיעו על במת ההיסטוריה רק ברגע שיהודים יכלו למחוק את זהותם (מה שעשה מיעוט קטן אך משמעותי) או לברוא אותה מחדש בכלים מודרניים (מה שעשה וממשיך לעשות הרוב היהודי ב-200 השנים האחרונות).

וזו הרי עיקרה של התיזה: רק קיומה של חברה פתוחה עם כוונות פרוגרסיביות של רציונליזציה הומנית, מאפשרת פעילות גזענית הנשענת על ההסכמה שיש שוני בין בני אדם ועל המציאות בה ממשיכים להתקיים פערים חברתיים (ותמיד, ולנצח, יהיו פערים חברתיים, השאלה היא באיזו מידה ומאילו סיבות).

הפעילות הגזענית משבשת את תהליך הרציונליזציה-ההומנית-הפרוגרסיבית ע"י כך שהיא משלבת בשיח הציבורי 'ביקורתיות' (שגם היא חלק מאותה רוח פרוגרסיביות) שתפקידה לחבל בשיח ולא לקדם אותו. כך פועלת רוח-רפאים.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם