366-79 תקשורת בעולם מתוקן - מאמר שני בסדרה: תנאים מועילים והכרחיים


366 מלים נוספות – מאמר שני בסדרה - על התנאים לתקשורת בעולם מתוקן. 

נזכיר את הפרדוקס ההיסטורי עמו צמחה תקשורת ההמונים המודרנית: בסיסה היה כלכלי אך יעדיה המוצהרים תודעתיים. את התודעה התקשורת ניסתה לבנות באופן רציונלי-מנומק אך למעשה היא היתה חייבת לתת מענה לאינטרס הכלכלי.

יהיו שיגידו ובצדק, שהסתירה הפנימית המלווה את התקשורת המודרנית – דיבור כללי מול אינטרס פרטי – חופפת למעשה את הסתירה המתלווה לאידיאולוגיה הקפיטליסטית: לא היתה כלכלה מחוברתת ממנה אי פעם בתולדות האנושות אך הרטוריקה שלה נשענת על 'האינדיבידואליזם' של 'ההומו-אקונומיקוס' המודד את הכל באינטרס פרטי ואיך שהוא באמצעות 'יד נעלמה' הכל מסתדר.

הואיל ובשלב זה – סאבפריים2008, קורונה2020 ואקולוגיה במאה ה-21 – די ברור שאין לא היה לא יכול להיות ולעולם לא תהיה 'יד נעלמה' וכי השאלה היא לא 'האם' הציבור מעורב בכלכלה אלא 'איך' ובעיקר ל'טובת מי', הרי שאם אין 'יד נעלמה' בכלכלה לא תתכן גם 'יד נעלמה' בתקשורת.

מקובל על רבים וטובים המושג 'שוק הרעיונות' המייצג את התפיסה לפיה שככל שיש יותר ערוצי תקשורת, כך יש סיכוי גדול יותר גם למוזרים שברעיונות וגם לנידחות שבידיעות למצוא דרך ומקום בשיח הציבורי.

אין צל של ספק שאם החלופה לעקרון 'שוק הרעיונות' הוא השיטה שעמדה בימים בהם התרחשה 'פרשת פיטר זנגר' (1733-5) – כלומר מונופול כוחני של השלטון על הרעיונות והחדשות – הרי שברור שאין מלה רעה לומר על עקרון זה.

אבל 300 שנה אחרי הפרשה המרתקת הזו, הגיע הזמן להצביע על מגרעות עקרון 'שוק הרעיונות' ולהצביע על חלופה.

כשם ש'האמת היא בתו של הזמן' כך 'הפייק-ניוז' הוא בנו של 'שוק הרעיונות'.

למעשה גם האמת היא לא בתו של הזמן כי בניגוד למשפט המוכר מהספר 'מקס ומוריץ', 'הזמן לא רופא גדול והוא לא מרפא הכל'. כי מי שמרפא הם רופאים שאכן זקוקים לזמן, ומי שמברר את האמת הם אלו שיש להם זמן (כלומר כסף) לבירור האמת.

'שוק הרעיונות'  וזמן הם תנאים מועילים לבירור האמת, אך לא תנאים מספיקים.

מה הוא התנאי ההכרחי לבירור האמת? הנחת עצם קיומה. לאחר 300 שנות קידוש 'שוק הרעיונות' בכלל ותעשיית 'הסקופים' בפרט, לא מדובר בעניין מובן מאליו.

ובכן, בהנתן התנאים המועילים וההכרחיים - שוק רעיונות, זמן והנחת קיומה של אמת - השלב הבא הוא ניסוח שאלה ציבורית העומדת על סדר היום הפוליטית, החברתי, התרבות, הכלכלי.

השלב הבא הוא ניסוח שאלות משנה עליהן ניתן לתת תשובה ברורה באמצעות עובדות ופרשנותן הסבירה ביותר. דוגמאות? המשך יבוא.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם