366-54 על מטרות מלחמת ההתשה


366 על מטרות מלחמת ההתשה.

באחד מחידוני יום העצמאות אתמול סומנה לי טעות כשעניתי "1967" על השאלה מתי החלה מלחמת ההתשה. "1969" סומנה כתשובה הנכונה.

זוהי טעות שתוקנה כבר ב-2003, אז הוחלט רשמית  שתחילת המלחמה הזו ב-11.6.1967.

נזכיר שוב על מה אני עומד: 'המלחמה איננה אלא המשך המדיניות באמצעים אחרים'.

במלים אחרות, המחיר הנורא ששילמו חיילי שני הצבאות נועד להשיג – או למנוע – צעד מדיני כזה או אחר, וזו להבנתי הנקודה החשובה ביותר, בכלל ובפרט שנהוג לדון במלחמות ישראל במונחי 'וישמן ישורון', 'איוולת', וכמובן הרומנטיקה של הגבורה.

ובמלים אחרות נוספות: את רשות הדיבור יש לתת לא חנוך לוין ולא אורי אבנרי אלא לקלאוזביץ.

בעוד מטרת המלחמה של נאצר היתה להחזיר את השטחים (או חלקם) ללא תמורה מדינית (כפי שהיה ב1957), הנה מטרת המלחמה של ממשלת ישראל (להוציא את שר הבטחון דיין) היתה להמנע מנסיגה כלשהיא ללא הישג מדיני.

העקשנות הישראלית הוכיחה עצמה שכן הדרך היחידה של המצרים להתמודד עמה עברה דרך מוסקבה: בעוד נאצר של תחילת דרכו הצליח לתמרן בין שתי מעצמות העל ולשמור על סוג של עצמאות מדינית, הנה אחרי 1969 הוא למעשה שיעבד את העתיד המצרי בידי הקרמלין.

מי שיוציא את מצרים מהמלכודת הזו, יהיה מחליפו סאדאת, והוא יעשה זאת בשני מהלכים מנוגדים מבחינת האמצעים (מלחמה ב-1973, ביקור בכנסת ב-1977), אך אחידים מבחינת המדיניות: להשתחרר מחיבוק הדב הרוסי ולהצטרף לגוש המערבי.

מלחמת ההתשה הסתיימה בתיקו שהיה למעשה נצחון ישראלי (ושוב, הנצחון לא נמדד במוסרנית צדקנית בסגנון חנוך חייל שחור-חייל לבן לוין): בתיווכה של ארה"ב הושגה הפסקת אש שניתן היה לתרגם אותה – כפי שאכן היה אחרי ינואר 1974 – למהלך מדיני של הפשרה.

ההסכם כלל מחויבות מצרית שלא להזיז את סוללות הטילים שלה. לשם כך הוסכם שהאמריקנים יצלמו מהאוויר את החזית כולה.

אלא שכפי שכתב רבין בספרו 'פנקס שירות' (עמ'300): "נספח צה"ל בארה"ב, אלי זעירא, קיבל מברק מגורם בכיר מאוד במערכת הביטחון ובו נצטווה להודיע לאמריקנים, כי ישראל מתנגדת לצילום מצב הפתיחה".

מי היה אותו "גורם בכיר מאוד" אם לא שר הביטחון?

עד כמה שהדבר נשמע משונה, דיין, באמצעות זעירא, אותו זעירא שיבטיח את אי-הפעלת 'האמצעים המיוחדים' באוקטובר 1973, דאג מבעוד מועד לנטרל את יכולתו של חיל-האוויר הישראלי לתת גיבוי לכוחות הקרקע אם וכאשר.

טירוף? איוולת? לא. מדיניות: דיין הרי כבר ביוני-1967 נתן הוראה לצה"ל לעצור 30 ק"מ מזרחית מהתעלה. מדוע? כדי למנוע אפשרות של תהליך מדיני.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם