366-48 עוד משהו בשבח המתודה ההיסטורית


366 מלים על צדק ועל זכרון היסטורי. אחד הנושאים המעסיקים ללא הרף את השיח הציבורי בכלל ובישראל בתוך כך.
ואולי יותר, קשה למדוד את זה אבל שלא נטעה גם כאן: אנחנו לא עם סגולה משום בחינה, אולי מוצלחים מרוב העמים האחרים בכמה תחומים, אבל השילוב של עם-תרבות [דת] לא ייחודי לנו, וגם לא הפוליטיקה הצעקנית, וגם לא הויכוח על הזכרון הלאומי.
בכל אופן, ימי זכרון כמו יום הזכרון לחללי צהל ולפניו יום הזכרון לשואה ולפניהם חג הזכרון הלאומי פסח וכן הלאה – כי כן, התרבות היהודית מהללת את הזכרון (אבל ממעיטה בערך ההיסטוריה ומדובר בשני דברים לא פעם מנוגדים בתכלית הגם ששניהם עוסקים בעבר) – מחדדים מחלוקות ומגבירים קנאות ושנאות.

מי היה הראשון להבין שבגרמניה ככה וככה? ומי הוביל את המרד הראשון? ואיפה היה המרד הראשון? ומי גרש את הבריטים? ולמה השתיקו את המזרחים? ואת ניצולי השואה? ומי החליש את העניים? ומי הקים את המדינה ומי כמובן הורס אותה.

לא שאי אפשר לתת תשובות לשאלות הללו. בדרך כלל מדובר בציר זמן פשוט למדי. לפעמים מדובר בסתם שקרים המבוססים על שילוב של בורות ורשעות. אבל בכל מקרה, על מנת להגיע לתשובות על שאלות שיש להן תשובות תשובות חד-משמעיות, ולברר על אילו שאלות אין ולא יכולות להיות תשובות תשובות חד-משמעיות, יש לצעוד בנתיב המתיש של המתודה ההיסטורית.

ומה היא המתודה ההיסטורית: שילוב של שליטה בציר הזמן, הבנת המרכיבים הבסיסיים של המציאות האנושית (כלכלה, חברה, תרבות, פוליטיקה); יכולת לייצר הקשרים (רלבנטיים); יכולת לרכוש מידע מוסמך (רלבנטי); ויכולת להבחין בין מה שרלבנטי ללא-רלבנטי, עניין הדורש המון קריאה וכתיבה והוראה ואימון ומחשבה.

ומה בקיצור נדרש לטובת המתודה ההיסטורית: לא מעט זמן ולא מעט סבלנות.

ומה הן שאלות שיש להן תשובות תשובות חד-משמעיות? למשל: מי היה קודם, מי גרש את הבריטים, מדוע התקבלה החלטת החלוקה, מי התרחש בדיוק בפרשת אלטלנה

ומה הן שאלות שאין ולא יכולות להיות להן תשובות חד-משמעיות: למשל מי סבל יותר, האם נכון לעשות שימוש במונח 'מוחלשים', מדוע האחרונים תמיד בסוף

ואחרי שהבנו באיזו צרה אנחנו נמצאים, אפשר לעשות אחד משניים: לוותר על כל העניין או להכנס אליו ברצינות.

והוויתור על כל העניין יכול להיעשות ואכן נעשה בשתי דרכים מוכרות: האחת – שקיעה אל תוך אדישות לכל השאלות הללו. השנייה – היצמדות לדיעות גם אם הן באות על חשבון ידיעות.

כאמור, כניסה רצינית דורשת זמן. דמוקרטיה היא שיטה הדורשת תחזוקה. תחזוקה מוטת זמן.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם