366-44 אנטישמיות מה זה ומה זה לא (ולא, זה לא מושג נרדף לנאציזם)
366 על
אנטישמיות, לכבוד יום הזכרון לשואה כמובן. אכן נושא טעון, מורכב ורגיש מכדי שאפשר
יהיה בכלל לדון בו באופן רציונלי-היסטורי, אבל למה לא לנסות.
איפה הבעיה? שהמלה
'אנטישמיות' הפכה למילה גנרית, כמו פריג'ידר ופלאפון.
כשם שפריג'ידר מייצג
(בטעות) את כל המקררים, כך גם האנטישמיות מתארת את כל המעשים והמלים המבטאים
עוינות כלפי יהודים באשר הם יהודים: מריסוס צלבי-קרס ועד אושוויץ, מחורבן בית שני
ועד לנאום של נסאראללה.
אלא שמדובר בתופעה שהחלה
במאה ה-19. המושג עצמו נולד ב-1879.
מה קדם לה? 'שנאת-ישראל'.
מה ההבדל? בצידוק לעוינות: ל'שנאת-ישראל' בסיס תיאולוגי. יהודים נרדפו כי לא קיבלו
את תורת הנצרות. מכאן שהם גם יכלו לפתור את הבעיה: להתנצר.
תפיסה זו איפיינה את
תפיסת העולם המשפטית-חברתית של ימי הביניים: האדם נשפט על אמונתו.
אנטישמיות לעומת זאת
הבסיס שלה הוא השיטה הליברלית-דמוקרטית, המניחה שכל אדם הוא אזרח שווה זכויות
וחובות וכל אדם נשפט על מעשיו הפרטיים ולא על השתייכות קבוצתית ובוודאי לא על
אמונה.
ממציא המושג אנטישמיות,
וילהלם מאר, היה ליברל גרמני שעוינותו ליהודים נבעה ממה שהוא זיהה כאגואיזם-חברתי
מצדם, שבגרמניה כידוע הם עלו ברובם למעמד חברתי גבוה מאד ונחשדו בשל כך.
במלים אחרות, אנטישמיות
היא סוג של חשד חברתי מבוסס על דעות קדומות, רוחות רפאים ושקרים.
אין חברה ליברלית שאין בה
תופעות זהות (שנקראות בשמות אחרים כמו 'גיס חמישי' או 'מיזו-X\Y).
אחרי שהבנו את ההבדל הזה,
קל יהיה להבין את ייחודה של תורת הגזע הנאצית, שלא רק שהיא לא ממשיכה את האנטישמיות
אלא מנוגדת לה בתכלית.
מדוע? כי בעוד בימי
הביניים יהודי נשפט על אמונתו ובתקופה הליברלית על מעשיו (דרייפוס), הנה הנאצים
שפטו יהודים על מה שהם.
בימי הביניים יהודי יכול
היה להתנצר. בתקופה הליברלית לספוג בשקט כמה קללות אנטישמיות (ממילא רוב
האוכלוסייה היתה סובלנית). בתקופה הנאצית יהודי אפילו כזה שהפסיק להיות יהודי
עפ"י תודעתו, דינו היה השמדה.
את האמת הזו ידעו כמובן
הנאצים, שראו באנטישמים יריבים בשדה האלקטוראלי. אנטישמים ונאצים דיברו למעשה בשתי
שפות מנוגדות: שפת הביקורת הפרו-ליברלית מול שפת הפשיזם האנטי-ליברלית.
תגידו שאחד מוביל לשני?
אולי, אבל לא בהכרח. לא כל אנטישמי היה נאצי ולהפך.
אבל חשוב מכך: אם
'אנטישמיות' הכרחית - מילא המצאנו תורת-גזע חדשה לפיה כל מי שלא יהודי הוא
'אנטישמי' - אבל חשוב מכך: אם האנטישמיות הכרחית, לשם מה לחנך נגדה?
לעומת זאת, הבחנה בין כל
אחד משלושת השלבים הללו חיונית לצורך התגוננות יעילה מולם.