366-43 דת ואמונה בעת החדשה
366
מלים על יהדות ועל דת ועל זהות.
על מה ולמה? כי השאלה הזו עולה כל הזמן. היא מעסיקה את הציבוריות
הישראלית. היא חיונית לקראת 'הימים הנוראים של הלאומיות היהודית' כפי שנקראת
התקופה המתחילה מחר ונמשכת כשבוע.
שני דברים בעצם:
האחד, עד לפני כ-200 שנה, יהודים פשוט לא הגדירו עצמם. ההגדרות
דרושות במקומות בהם הדברים לא ברורים. יהודים היו יהודים, ויהודיותם באה לידי ביטוי
באופן רב-מימדי, מלבוש דרך מזון, ממבנה חברתי ('קהילה') ועד כלכלה.
הם "שמרו תורה ומצוות" כי "תורה" היתה שום דבר
חוץ מ"מצוות" ו"מצוות" הרי נבעו מפרשנות "התורה".
במלים אחרות, מדובר במצב הצבירה הטבעי של היהודים מאז יסודה של היהדות הרבנית או
הפרושית או החז"לית, ועד לעת החדשה.
כשם שמוסלמי התפלל חמש פעמים ביום, וכשם שהנוצרי הלך לכנסיה פעם
בשבוע, כך התנהלו חיי היהודים "על פי תורה ומצוות". גם כשהרס"ג
"הגדיר" במאה ה-10 את עם ישראל במלים "אין ישראל אומה אלא
בתורותיה", כל כוונתו היתה לשים גבול ברור בין יהודים לקראים, והדברים
ידועים.
השני, המושג 'דת' לא שימש כלל להגדרה היהודית שממילא לא היתה.
אדרבא, המושג הזה צנח לעמק הבכא של מבוכת זמננו רק בעת החדשה.
חשוב להדגיש עניין זה: המילה 'דת' לא שימשה כלל יהודים להגדרה
עצמית שממילא לא העסיקה אותם באשר "עד לפני 150 שנה" לא היתה כלל שאלת
זהות (היו כמובן בעיות אחרות).
הראשונים לעשות שימוש במושג החדש הזה, 'דת', היו הרפורמים, שעבורם המושג
'דת' (במקור:חוק!) שמר את מובנו הנוצרי - "קונפסיה"
- כלומר בעברית: אמונה.
האם מטענה זו נגזר שיהודים עד לעת החדשה לא האמינו? לא. ובכלל, אין
אדם, אף אדם, שאינו מאמין במשהו. אין אלא להודות כי רוב האנשים, מאמינים באלוהים.
אבל לא זה העניין, אלא מה המשמעות המעשית של האמונה.
בערך לפני 800 שנה הגדיר זאת הרמב"ם כך: "בענייני
אמונות ודעות אין לפסוק הלכה כפלוני". ואמנם, מפעלו הכביר של הרמב"ם היה
במישור בו יש ועוד איך לקבוע הלכה כפלוני: המצוות המעשיות.
במלים אחרות, הרמב"ם בעצם אומר ליהודים: 'תאמינו במה שאתם
רוצים, באלוהים המחולק לעשר ספירות או לאלוהים שדמותו בנויה על שלילת התארים. כך
או אחרת, העניין החשוב הוא לא במה אתם מאמינים אלא מה אתם עושים'.
כל זה התהפך על הראש בעת החדשה. אמונה בימינו לא גוזרת מעשים
מסויימים ומעשים מסויימים (כמו התיישבות בארץ-ישראל, יצירת חברה אזרחית וחיי עבודה
יצרניים) לא נגזרים באופן ישיר מ'אמונה'. תחשבו על זה.