366-37 על הטהרנות

עוד 366 מלים נגד הטהרנות.

אבל לא לפני שנזכיר שהטהרנות – גישה רעה ומסוכנת ומזיקה תמיד – היא הבת החוקית של התיקון.

כי הטהרנות המוכרת במקרא כבר בשלוש מלים מפורסמות - 'והיה מחננו טהור' – היא רצון-יתר לתקן את העולם. וכשמנסים לתקן את העולם יתר על המידה, התיקון עלול להפוך לקלקול.

'והיה מחננו טהור' – מדוע? כי נקודת המוצא היא אלוהים הטוב. זה שברא עולם חיובי שאם יש בו קלקול יש לתקנו. אלוהים גם ברא 'אדם בצלם' והכוונה היא ככל הנראה ליצור המסוגל – בשונה מאבן או מחתול - להבחין בין טוב לרע; ולהבחנה הזו תפקיד מעשי: אישי ולכן חברתי ולכן כלכלי ופוליטי ותרבותי.

אלו ששמעו את אלוהים, או אלו שבכל אופן סיפרו שהם מדברים איתו, רשמו את הכללים המעשיים האלו, וכך באו לעולם – ואין כרגע חשיבות להבדלים בין הדתות למיניהן – הציוויים, המצוות, הכללים.

חלפו שנים ואירועים, ואיך שהוא ומתי שהוא לפני כמה מאות שנים החלו אנשים לתהות על פשר כל המנגנון הזה. שמא אלוהים קיים אבל לא עד כדי כך? שמא הוא קיים לגמרי אבל לא באמת ברור למי שמתנהג כאילו ברור לו מה אלוהים הזה רוצה? ובכל מקרה, גם אם יש אלוהים ויש טוב ורע מה לטוב ולרע ולטוהר המידות בכלל ולטוהר המחנה בפרט??

אמרו ועשו והמציאו את חופש המצפון, חופש הביטוי, חירויות הפרט להגדרה עצמית ומערכת שלמה המבטיחה שכל הרעיונות היפים הללו יתפקדו באופן כמה שפחות דיס-הרמוני. ברבות הימים המערכת הזו הוכרה בשם דמוקרטיה, וגם כאן כל השאר היסטוריה. וגם לא מעט היסטריה.

דבר אחד לא יכלו האנשים הטובים שהמציאו את הדמוקרטיה לבטל ולהעלים מהעולם, פשוט כי גם הוא לגיטימי בעיניה: את הרצון המופרז לטהר את העולם; את הפנטזיה של לקום בבוקר ולראות רק אנשים יפים וטהורים.

אבל המערכת פועלת, וכל עוד שהדמוקרטיה מתפקדת, טהרנים יכולים לעשות בעיקר רק דבר אחד: לטהר את מצפונם. היכולת שהיתה לקודמיהם בעת העתיקה ועד לראשית העת החדשה – לכפות את רצונם על אחרים – היתה ואיננה.

והנה לנו תקציר התמורה ההיסטורית: פעם אנשי הטוהר היו מסתירים מאחורי עינייהם המתגלגלות, בין הגלימות ובתוך כתבי הקודש, חרב חדה ולפיד בוער. היום כל מה שיש להם זה פטפוטים, צעקות, הפגנות ובעיקר טוקבקים.

ובעצם יש לטהרנים שלעולם ישארו איתנו, תפקיד חשוב: הם משמשים נייר לקמוס לעוצמתה של הדמוקרטיה. כי כל עוד כל מה שהם עושים זה לפטפט את עצמם לדעת, אפשר להמשיך לתקן את העולם במתינות ובלי יומרות.










פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדוע אובססיית אי-הוודאות היא עוד יותר מסוכנת משהיא מגוחכת ומה אפשר לעשות (לעשות!)

366-22 צדק חברתי

366-82 במציאות לא לכל מטבע יש שני צדדים - עוד מאמר על תקשורת בעולם מתוקן