366-27 על קורונה וחרדים
366
מלים על קורונה וחרדים.
כי אם נגזר עלינו
לשבת בבית וללמוד פייתון, ערבית מדוברת, כינור ובישול, למה שלא נלמד משהו על
התופעה הזו, שהיא כמו כל תופעה אנושית אחרת, היסטורית לחלוטין.
חשוב להבין את הנקודה
הזו, כי כל החרדים שיצא לי לפגוש ב35 השנים האחרונות, ופגשתי הרבה מאד ודיברתי עם
הרבה מאד וקראתי הרבה מאד דברים של ועל החרדים, משוכנעים שבעוד שלמשל התנועה
הרפורמית או הציונות או חברת החשמל הן תופעות היסטוריות – פעם הן לא היו ופתאום הן
נהיו ולכן בהגדרה הן בנות חלוף – הנה החרדים הם הם היהודים האמיתיים שאמנם נוצרו
מעט אחרי ששת ימי בראשית אבל ממעמד הר סיני הם נושאי הבשורה היהודית, הם ולא אף
אחד אחר.
אכן, לכל אחד מותר לספר
על עצמו ולאחרים על עצמו כל מה שהוא רוצה. זה הרי העקרון המרכזי של ימינו,
והוא מוכר ומיושם בצמד המלים 'חופש המצפון'.
אבל מנקודת מבט היסטורית,
מה לעשות, החרדים הם תופעה חדשה, בת כ-200 שנה לכל היותר. היהדות החרדית מנוגדת
ליהדות שקדמה לה, יהדות שחלפה מן העולם ולא תשוב בשלושה מימדים:
האחד – מדיניות ההחמרה
בפסיקות הלכתיות (בד"צ חתם סופר בני ברק לא מספיק טוב ליהודי האמיתי שמקפיד
על חתם סופר פתח תקווה, או להפך), תופעה שלא התקיימה עד לפני 200 שנה.
השני – רשעות של הוצאת
עצמנו מהכלל, שהיא כידוע כפירה בעיקר, תוך ביסוס הפניית עמדו זו על פרשנות מופלאה
לפסוק: 'בזמן שישראל עושים רצונו של מקום, מלאכתם נעשית בידי אחרים'. מי הם
'ישראל'? החרדים. מי הם 'האחרים'? כל השאר.
השלישי – נפנוף במושג
'דעת תורה' בניגוד גמור להוראתו המקורית: עד לפני כ-200 שנה זהו עקרון הלכתי
שמתחתיו הנמקה משפטית שאינה תלויה במאן דהוא. 'דעת תורה' אצל החרדים היא סמל
לעיקרון קדוש העומד מעל לנימוק כשלהוא.
לא המשך אלא מהפכה גמורה.
וזו הסיבה שעבור החרדים הציונות היא שק חבטות
כי גם הציונות היא מהפכה.
אבל הפוכה. במקום הפניית גב – אחריות ציבורית. במקום שלילת המודרנה – רתימתה לבניין
חברה. במקום 'דעת תורה' – דעת מדע.
סיפור הקורונה הוא רק
משל. קשה, מאתגר, אבל רק משל. התנועה החרדית כבר הוכיחה לנו שגם אחרי משברים קשים
פי כמה (1945-1933 למשל) היא לא לומדת דבר.
הציונות לעומת זאת, לא
מפסיקה ללמוד. כי זו דרכה. תודעת הניצחון הזו חיונית לתיקון המצב. המנצח יכול לגלות
נדיבות וסבלנות, אבל לרגע אסור לו לשכוח איזו היסטוריה ניצחה ואיזו זמנה לחלוף מן
העולם.