366-8 טבע האדם
366 מלים על טבע האדם.
הויכוח ישן וקודם כל כדאי לסמן את קצותיו. בקצה האחד הטענה לפיה טבע האדם קבוע
('כי יצר האדם רע\טוב מנעוריו'). זוהי העמדה השמרנית, בין אם היא חיובית ('טוב
מנעוריו') או שלילית ('רע מנעוריו'). בקצה השני הטענה לפיה אין דבר כזה טבע-אדם כי
האדם הוא 'סך כל יחסיו החברתיים' וכל מרכיב באופיו של האדם – כולל מגדר כמובן –
הוא עניין של 'הבנייה'.
אלו ואלו דברי
אלוהים מתים. לומר שטבע האדם הוא תוצר של 'הבנייה' זו הנחת המבוקש. כי מי הוא
הראשון שהבנה את השני שהבנה את השלישי שנתן לילד שלך טרקטור כחול ולא ברבי ורודה
ובכך גזר עליו 'זהות מגדרית'? באופן דומה, להכריז על האדם כעל טוב או רע מעצם
בריאתו ומהותו, לא מסתדר עם המציאות המוכיחה את ההפך, כי אם האדם הוא טוב מיסודו
אז מה זה היטלר? ואם האדם הוא רע מיסודו אז מי הוא מהטמה גנדי?
לא, האמת לא
עוברת באמצע. היא נמצאת במקום אחר. 'טבע האדם' הוא כל מה שמתאפשר ממפת הדרכים
שלהלן, הכוללת שלושה קודקודים:
ראשית - כיצור
ביולוגי, האדם עסוק בייצור וברבייה (production, reproduction). מכאן ברורה הדאגה קודם כל לעצמו ולצאצאיו.
שנית – כיצור
חושב ('הומו סאפיינס'), האדם מחפש משמעות וכך הוא בורא תרבות.
שלישית - כיצור
חברתי (אחד מיניה רבים מאד בטבע) הוא מפעיל שלוש אסטרטגיות כלפי זולתו: תחרות,
שיתוף פעולה ואלימות.
'טבע האדם'
הספציפי אם כך, הוא שילובים משתנים של מפת הדרכים הזו. למפה הזו השלכות רבות. כאן
נצביע רק על אחת מהן: האלימות.
ובכן מחקרים
מוכיחים שככל שהחברה פחות מאורגנת, יש בה יותר אלימות ולהפך. 'האדם הקדמון' ידע
שיעור מוות מאלימות בשיעור של כ-31%. בימינו "האלימים" השיעור עומד על
פרומילים בודדים.
האם 'טבע האדם'
השתנה מתקופת המערות לתקופת עיר האורות? לא. אותו טבע אדם פעל באלימות לפני 50 אלף
שנה ובתחרות ושיתוף פעולה יחסיים, ב-70 השנים האחרונות.
תגידו שזה
'פונקציה של סביבה'? בינגו. אבל מי יוצר את 'הסביבה'? בדיוק. האדם. אבל
תל-אביב2020 זו 'סביבה' וגם עזה2020 זו 'סביבה'. למישהו יש ספק באיזו מהשתיים יש
יותר אלימות? האם הסיבה לכך היא שבתל-אביב 'טבע האדם טוב מנעוריו' ואילו בעזה הוא
'רע מנעוריו'?
שאלה רטורית. כי
'סביבה' היא כותרת. השאלה היא לא 'האם' האדם מייצר את סביבתו, אלא איזו סביבה הוא
מייצר. בהזדמנות אחרת מפת הדרכים הזו תשמש להסבר הקשר בין יציבות, שגשוג, סולידריות,
קרבת דם, ושותפות תרבותית.