366-24 מבוא לכלכלה


366 מלים על מה זה בעצם כלכלה. התשובה ביסודה פשוטה ורק אחר כך מסתבכת. אז חשוב לזכור את היסוד הפשוט כדי שיהיה לאן לחזור כשהדברים מסתבכים.

כלכלה היא השם שבני אדם נתנו לפעילות באמצעותה הם דואגים לצרכים שלהם. קודם כל צרכים חומריים – מזון גג וכן הלאה – אבל גם צרכים רוחניים – תרבות, בטחון, עתיד, תחושת שייכות ושליטה.

הכלכלה בימינו שנהוג לכנותה 'קפיטליסטית' ו'גלובלית' היא אכן גם זה וגם זה קודם כל במובן הפשוט הבא: אם 'קפיטליזם' מבוסס על 'קפיטל' שלצורך העניין כרגע נגיד שזה מושג נרדף ל'כסף', הרי שכן, הכלכלה בימינו מבוססת על כסף.

אבל חשוב לזכור כבר כאן שבימינו, המלה 'כסף' מתייחסת ב-95% מהמקרים לישות דיגיטלית השמורה על מערכת מידע כזו או אחרת.

ובאיזה מובן היא 'גלובלית'? פשוט: המוצרים והשירותים המשמשים כל אחד מאיתנו, מיוצרים באופן ישיר ועקיף ברחבי הגלובוס כולו.

כאן אמורה לצוץ השאלה, איך 'כסף' ש-95% ממנו הוא כאמור ישות דיגיטלית ויתר ה-5% מופיעים בצורת נייר מצוייר, מצליח לייצר ברחבי הגלובוס מוצרים ושירותים בלעדיהם אף אחד מאיתנו לא יכול להתקיים.

ואם היא כבר צצה, התשובה מחייבת הפיכת הסדר ולפני ההסבר קודם המסקנה: 'כסף' הוא כלי באמצעותו ניתן לארגן את העבודה.

עבודה היא הגורם המאפשר יצירת מוצרים ושירותים. וב'עבודה' הכוונה היא לכוח הכוח, לכוח המוח, לכוחו של המוח להפוך מוח לכוח, ולכוחו של המוח לווסת ולארגן את הכוח וכמובן גם לייצר את הכוח ואת הידע הדרוש לייצור הכוח.

במלה אחת: טכנולוגיה. בהרבה מלים שרק חלקן תופענה כאן: חשמל, מים, ביוב, מזון, חומרי גלם לבניין ולתרופות ולהגנה ולבידור, וכן הלאה.

הקשר בין 'הכסף' לבין 'העבודה' הוא זה המאפשר את התוצר הכלכלי, שהוא המטרה, תמיד ובכל מקרה ולעולם, של הכלכלה.

כשמישהו אומר שהוא 'עושה כסף', הוא למעשה אומר שהוא רוכש יכולת גדולה יותר בעולם המוצרים והשירותים. אולי לא כולם 'עובדים' במובן המתואר, אבל אין אדם שמסוגל להתקיים מחוץ לעולמם של המוצרים והשירותים.

עד כאן מה זו כלכלה בפשטות. כאמור, 'הכסף' הוא המכשיר באמצעותו ניתן לארגן 'עבודה' שרק באמצעות תוצריה ניתן להתקיים.

ומכאן הדברים מסתבכים: כי אם בימינו 'הכסף' הוא תנאי ל'עבודה', הרי שמי ששולט ב'כסף' שולט בתוצרי 'העבודה'.

ומתוך התסבוכת הזו נולדה 'הכלכלה-הפוליטית', שהיא סך כל המחשבות שגובשו וממשיכות להתגבש, בכלל ועל רקע ימי הקורונה בפרט, המנסות לתת תשובה על מערכת היחסים הנכונה בין השליטה ב'כסף' לבין ההשלכות שלה על הסדר החברתי, על הצדק החברתי, על העתיד.


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם