366-23 מה הרצל היה אומר על השלב הבא (הוא כבר אמר)


366 מלים על הדרך הציונית לטיפול בצד הכלכלי של משבר הקורונה.


היה היה איש אחד עם זקן, לא טיפש בכלל, שכשהוא חזה את המדינה, ואני מדבר על הרצל אם זה לא ברור, הוא כתב שכל המערכות הפיננסיות ללא יוצאת מהכלל, בנקים בורסה וחברות אשראי, חייבות להיות בידי הציבור כדי למנוע קטסטרופות.

אבל בימינו דבריו של הרצל הופכים אותו ל'קומוניסט' כמובן... הנה נסיון להסביר לגאוני 'הכלכלה הנכונה' את ההגיון של הרצל: הואיל וכל הכלכלה המודרנית תלויה במימון, הרי שמעצם הגדרת המימון כמרכיב שאין בלתו בהפעלת כל סוגי הכלכלה על כל היבטיהם - מים מזון ביוב בריאות בידור בטחון וכן הלאה - הרי ש'לא יעלה על הדעת' – כך חשב הרצל וכך אמור לחשוב אדם רציונלי -  שמערכת המימון תהיה בידים פרטיות.

לאו דווקא כי מדובר באנשים רעים ומושחתים שאכפת להם רק מעצמם (אין באמת אנשים כאלו, רק בסרטים אנחנו רואים אותם) אלא כי האדם הפרטי, יהיה חכם ככל שיהיה מעצם היותו גורם פרטי התנהלותו כגורם פרטי היא חד צדדית.

אמנם מקובל להתייחס לאנשי המימון כאל גאונים שאין כמותם, כי "עובדה" שהם מרוויחים בלי לעבוד  10 אלף שקל בכל שעה. אבל אפילו הם כה גאונים, הואיל והם אנשים פרטיים אין להם כלים לנקוט בפעולה ציבורית.

ולמי יש יכולת כזו? בדיוק, לציבור. שזה לא שם נרדף למשרד האוצר אם חשדתם לרגע. כי אם יש גורם ממלכתי בימינו שאיננו פועל באופן ציבורי הרי זה משרד האוצר.  

אז איך 'בונים חומה' ציבורית? כמו בכל תחום אחר: נציגי ציבור נבחרים, אנשי רוח ואקדמיה, כלכלנים, תעשיינים וגם פה ושם בנקאי שהוכיח לפחות במלים שלו שהוא רואה עצמו חלק מהציבור.

את החלופה כבר ראינו ב2008, עת משבר מערכת המימון הביאה מליוני אמריקנים לרחוב. האם חלילה מערכת המימון השתנתה? הצחקתם אותה. ממשלת 'השוק החופשי' ו'כוחות השוק' לא היססה לרגע והעבירה לגאוני הכלכלה 7000 מיליארד דולר ברבית של רבע אחוז  ל25 שנה.

האם מישהו למד את הלקח? אולי אלו שכבר ידעו אותו קודם, כלומר אנשים שאף אחד לא מקשיב להם. לא עברו עשר דקות ושוב גאוני הכלכלה,  שכדי לדעת מה השעה הם מציצים ברולקס עליו הם שילמו 100 אלף דולר (לא כי הוא שווה 100 אלף דולר אלא כי יש להם 100 אלף דולר מיותרים), שוב החלו להטיף לנו על 'כלכלה נכונה' 'שוק חופשי' ו'כוחות השוק'.

עברו מאז תריסר שנים. מי יודע, אולי הפעם נקשיב לחזון הציוני.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם