366-18 העיקר הבריאות והכלכלה


366 מלים על 'העיקר הבריאות', נוסחת הקסם האוניברסלית, הקונצנזוס המוחלט עליו חתומה כל סבתא, כל נהג מונית, כל מדינאי, כל אחד מאיתנו.

אכן כן, העיקר הבריאות. וכשיש פנדמיה היעד הראשון הוא 'ליישר את העקומה' עד כמה שניתן, כלומר לעשות כל מה שניתן כדי ששיעור ההדבקה על כל המשתמע, יהיה כמה שיותר מתון.

אבל כל אחד יודע שכדי שהבריאות תהיה העיקר, יש לוודא שלכל האנשים הבריאים תהיה גם פרנסה.
ואם הכלכלה נפגעת משיעור עליית ההדבקה, הרי שאמור להיות ברור, שאם את שיעור ההדבקה מנסים לרסן באופן ציבורי, הרי שגם את עקומת השפל הכלכלי יש לרסן באופן ציבורי.

איך מיישרים את עקומת ההדבקה באופן ציבורי? בדיוק. באופן ציבורי המבוסס על התייחסות שוויונית פחות (לבני 30) או יותר (לבני 60+) לכל אדם באשר הוא.

ואם את עקומת ההדבקה מיישרים כמובן מאליו באופן ציבורי, מדוע ההגיון הזה אמור להיעצר בכלכלה? הוא לא. כי אם יש שכל ישר בבריאות, הוא חייב להיות מיושם גם בכלכלה. איך? עקרונית אפשר לחשוב על שלוש דרכים:

האחת – הבטחת הכנסה בגובה של השכר הממוצע לכל מי שאיבד את מקום עבודתו. כי משכורתו של השכיר היא בחלקה הכנסתו של הסוחר, בחלקה חיסכון ובחלקה מס.

השנייה – הלוואות מדינה ברבית אפס לשנתיים לכל דורש, בגובה של שכר מינימום כפול חצי שנה.

השלישית – ריסון רווחי המערכת הפיננסית – בנקים חברות ביטוח ותאגידי אשראי.

את החוכמה הזו לימד קיינס לפני 90 שנה בערך. קיינס לא היה סוציאליסט חלילה, אלא קפיטליסט-ליברל מוצהר. וכיצד צורת מחשבה כזו עולה ישירות מהקפיטליזם? כי עפ"י המוסר הקפיטליסטי, יש לשמור על קשר בין סיכון לרווח.

הסיכון שלוקח על עצמו כל אזרח הנמצא בבידוד, ברור למדי. ומכאן זכותו לשכר ממוצע.

ומהצד השני של פרוסת החמאה: בנקים בישראל לא לוקחים על עצמם שום סיכון כי אי אפשר לקיים מערכת מתועשת ומודרנית ללא בנקים. זו הסיבה היחידה שבנקים בישראל גובים בכל שנה כ-20 מיליארד שקל רק בעמלות, ותאגידי האשראי מלווים בריבית של 13%.

 אכן מדובר בעיוות קפיטליסטי גם בימים כתיקונם, אבל עכשיו לחושך המשבר, הגיע הזמן לעשות מעשה: לרסן את רווחי ההון על ידי העברתם לקופה הציבורית.

כשם שהבידוד לא נועד להעניש את האזרחים או ליצור כאן דיקטטורה כפי שכמה אנשים נהנים לספר לעצמם, כך גם ריסון רווחי העתק הלא מוצדקים ממילא של המערכת הפיננסית לא נועדה לחסלה. הריסון הזה נחוץ להשטחת עקומת השפל,  בדיוק כפי שהבידוד נועד להשטחת עקומת הקורונה.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם