366-16 בעיות בלי פתרון


366 מלים על הברדק הפוליטי. דבר אחד ברור. עומק חוסר האמון בין 'הצדדים' עוד לא הגיע לשיאו והבה נתפלל שלא יגיע לשיאו כי שיאו אם ללמוד מנסיונן של חברות אחרות – ארה"ב, ארגנטינה, יוון, רשימה חלקית – הוא סוג של מלחמת אזרחים, שגם אם היא נגמרת, היא לעולם לא נגמרת.

לייבוביץ' המנוח, נהג לומר שכל דמוקרטיה שמכבדת את עצמה חייבת לעבור מלחמת אזרחים. את אלטלנה והסזון ורצח גרינצוויג ורצח רבין אפשר לראות כהתחלה מסויימת של המגפה הלא רצויה הזו, אבל בכל מקרה בכל ארבע התחנות תודה לשכל הישר ולריסון העצמי שבכל זאת יש כאן ההידרדרות לא התרחשה.

אבל העבר עבר, ויוון ביוון וארגנטינה בארגנטינה. מה יהיה איתנו? על פי נסיון העבר גם את הברדק הזה נצלח בשלום, אבל הוא ימשיך להראות בערך אותו הדבר. בספרם 'זו לא השיטה טמבל' מסבירים צבי ביסק ועינת וילף, שכל הקריאות לשינוי שיטת הבחירות לא רלבנטיות משתי נקודות מבט.

האחת – שטיעון 'המשילות' המשמש לתומכי שינוי שיטת הבחירות אינו עומד בביקורת, משני צידיה: א. בארה"ב יש לא פעם בעיות קשות של משילות (גאברנמנט-שאטדאון). ב. בישראל, כמו בדמוקרטיות פרלמנטריות רבות אחרות, אין בעייה אקוטית של משילות.

השנייה – ששיטת הבחירות, כל שיטת בחירות, לא תפתור את הבעיות היסודיות חסרות הפתרון שיש לחברה הישראלית.

מסקנתם המשכנעת, הנתמכת גם ממחקריו של פרופ' ניר קידר (ואחרים) על ההיסטוריה של החוקה בישראל, היא שאת בעיותיה של החברה הישראלית – רובן כאמור ללא פתרון – אי אפשר וגם לא נכון לנסות לפתור באמצעות המשפט, כי המשפט במהותו רואה את המציאות במונחים של שחור-לבן, ואילו המציאות, כאן שם ובכל מקום, מורכבת מהרבה, הרבה יותר מ-50 גוונים של אפור. ועוד הרבה מאד צבעים.

ומה פירוש 'בעיות ללא פתרון'? פשוטו כמשמעו. לבעיה 1+1 יש פתרון: 101. לבעיית חינוך הילדים למשל אין פתרון. יש כאלו שמעדיפים שלא להביא ילדים לעולם וככה יוצרים לעצמם בעיה אחרת ללא פתרון, אבל אלו שכן זכו והביאו ילדים לעולם יודעים שכל השאלות החשובות ביחסי הורים-ילדים נותרות תמיד ללא תשובה חד משמעית כמו 101.

נתניהו בכל שנותיו כראש ממשלה הרחיק את החברה הישראלית עוד יותר מהמקום בו יתבררו לפחות חלק משאלותיה הדורשות כובד ראש ושכל ישר וגם הומור, אותם מרכיבים הנחוצים כל כך בחינוך ילדים למשל. 

זו סיבה מספקת לדרישה ממנו לעזוב אותנו לדרכנו. אבל גם אם זה יקח עוד קצת, שיהיה. כי אין חלופה להמשך בירור הבעיות חסרות הפתרון של החברה הישראלית.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם