366-114 על תחושת הפער המדומה (שבהחלט קיים אבל במישור אחר)


366 מלים על תחושת הפער, שמבחינות מסויימות היא יותר תחושה מאשר פער.

כן, לפני שמאבדים אותי כבר בשורה הראשונה: יש פערים עצומים בחברה המודרנית. אזרח אחד יכול להשתכר 31 שקל לשעה ואילו השכן (המטאפורי) שלו ירוויח בכל שעה 3100  (24/7).

ללא ספק: לפערים בין 60 אלף ₪ בשנה לבין 11 מליון לשנה יש חשיבות עצומה, אבל כדי לדון בתחושת הפער בשיבתה כתחושה, יש להפנות את  המבט אחורה, ולא הצידה.

5000 ₪ בימינו, עליהם יש להוסיף מסגרות-תשתיות שאפשר אולי לכמת לרמת פר-קפיטה אבל אין טעם כרגע לעשות זאת, לא רק שווים הרבה יותר מהשכר המקביל בשנת 1897 לצורך העניין, אלא שלצורך השוואה היסטורית גובה השכר הוא לא נקודת הייחוס הנכונה, אלא מכלול תשתיות החיים.

הנה השורה התחתונה של היסטוריון: האזרח הנמצא היום בתחתית הסולם החברתי-כלכלי (וכן, אני יודע שמשתכרי שכר מינימום הם לא נמצאים בשלב הנמוך ביותר אבל שוב, לא זה המקום להכנס להבחנת המשנה החשובה הזו), עשיר ממקבילו לפני 130 שנה באופן דרמטי ההופך את ההשוואה לכמעט לא מעשית (כפי שנוהגים לומר בהקשרן של השוואות בעייתיות: 'זה כמו להשוות מלפפונים לברווזים').

כמעט כתבתי 'העני בן ימינו' אבל אז נזכרתי שאני מנסה לגזור על עצמי שימוש מדוייק ומושכל יותר, כלומר בעל פוטנציאל יעילות גדול יותר, במושגים חשובים. לכן לא תשמעו ממני מושגים כמו 'מחנה השלום' (כי כולם, כולל היטלר, בעד שלום, השאלה היא באילו תנאים), או 'חוזר בתשובה' (כי כולם חוזרים בתשובה, כל יום, השאלה היא על איזו שאלה הם חוזרים בתשובה), או 'ימין' ו'שמאל' וגם לא 'קפיטליזם' ו'סוציאליזם' (אם כי לארבעת המושגים האחרונים עדיין יש שימוש מסויים).

ובכן, עובדה שאי אפשר לחלוק עליה: איש העשירון התחתון בימינו עשיר לאין ערוך יותר ממקבילו לפני כמה דורות, בכל הקשור למטרות המקובלות על כל באי עולם החי, צמחים, בעלי-חיים ובני אדם: מזון, בטחון אישי, בריאות, אריכות ימים.

אלא שכמו כל עובדה גם זו ניתנת לפרשנויות שונות, ובמקרה הזה ממש מנוגדות.

אפשר להסיק ש'הכל בסדר' (כי החיים בימינו בטוחים בהרבה מאשר ב-1897).

אפשר לעומת זאת להסיק ש'הכל רע' (כי עובדה שיש תחושת פער).

ואפשר לבדוק מה הסיבות לשני צדי המטבע המפתיע הזה: איך זה ש-31 ₪ לשעה שווים היום הרבה יותר מאשר שכר-מינימום ב-1897, ואיך זה שיש אנשים של 3100 ₪ לשעה 24/7.

מילא התשובות על השאלות הללו מעניינות - בלי תשובה טובה עליהן לא ניתן להתמודד עם השלכותיהן.

המשך יבוא.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה