366-85 תרבות כגשר - אלוהים כמשל


366 מלים על איך עשוייה להראות 'תרבות יהודית' בעולם מתוקן. מובן ב'תרבות' שהכוונה היא למכלול רחב למדי של יצירות אנושיות, 'נמוכות', נמוכות, 'גבוהות' וגבוהות, חלקן ניתנות למיון הגדרה ואיחסון (כמו ספרים), חלקן חמקמקות למדי (מלים טעונות כמו אלוהים) וחלקן בלתי ניתנות להגדרה (רגישויות, ג'סטות, פחדים, תקוות וכדומה).

ברור מכאן שלומר על אדם שהוא 'תרבותי' זה למעשה שוב לא לומר שום דבר. כי חלק ממהותו של האדם היא התרבות שהוא מייצר. כמעט כתבתי 'מותר האדם' אבל אז נזכרתי ב'מיין קאמפ' או בציוץ האחרון של דונאלד דאק, או בפוסט האחרון של מעריציו המקומיים המסוגלים לא רק להוציא מטבח מכליו, אלא מים מסלע, טוב מרע, לבן משחור, חבורה מדהימה של דיוויד קופרפילדס והודיניז.

מכאן ש'תרבות' יכולה להיות גשר והיא יכולה להיות מחסום.

ובעולם מתוקן שאפשר לדמיין אותו די בקלות הגם שהוא רחוק מאד מלעמוד מאחורי הפינה, בלשון המעטה, 'תרבות' היא קודם כל רק גשר כי בעולם מתוקן לא אמורים להיות מחסומים כי בעולם מתוקן השיח התרבותי נועד בדיוק לשם כך: לצורך השיח.

תוך התעלמות מהמצב הקיים ממנו יש להסיק שהמגמה היא הפוכה בתכלית, ניתן לתאר עולם כזה בו מושגים טעונים, כמו אלוהים למשל, מהווה גשר חברתי באופן הבא:

המושג 'אלוהים' אמור לייצג את כל מה שבני אדם לא יודעים, לא יכולים לדעת ולא ידעו לעולם, כי הדברים הללו הם מעבר לתפיסה האנושית. שאלות כמו מה מטרת העולם, מי ברא אותו או איך הוא נוצר, ולמה, וכן הלאה.

הלא-נודע הזה הוא השורש של כל הדתות כולן, ומבחינה הזו הלא-נודע קודם למושג האלוהים, וממילא הוא קודם למה שבני-אדם חכמים, או בני-אדם מניפולטיביים, או בני-אדם חכמים ומניפולטיביים (אלו הכי מאתגרים כמובן), ניסחו כ'דת' (ופירוש המלה הוא 'חוק') על סמך אותה אי ידיעה.

מכאן ברור שבמצב צבירה חיובי, שיחה על אלוהים לא דורשת לא כיפה, ולא שטריימל, ולא גלימה, ולא צווארון לבן, ולא זקן ולא שום דבר אחר כמו מגדר, גיל, השכלה ומעמד. או בקיצור: ההפך ממה שמתקיים היום.

הנה תרומתי לשיחה מדומיינת אודות אלוהים, שיחה חיובית, פתוחה, מגושרת ומקשרת: מבחינתי אי הידיעה המוחלטת לגבי מדוע ומי ואיך העולם מובילה למסקנה שכל עוד אנו חיים, גם אם לא נדע לשם מה יתושים וכלבים-נובחים-15-שעות-רצוף ולשם מה כל הארוע הזה, הדבר החשוב הברור היחיד הוא קודם כל החיים עצמם.

ומכאן נגזרת שורה ברורה וארוכה של מסקנות, הכוללות בין השאר ציונות וסוציאליזם. איך ומדוע? המשך יבוא.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם