366-53 על מה נלחמנו ב1967

366 מלים על מטרות מלחמת ששת הימים.

הדברים הולכים ומסתבכים. כשאין כלום כולם צודקים ו'כל אחד בונה' כפי שכתב חבר הנוער הציוני בפולין ב-1929, רוצה לומר שכשאין כמעט כלום כל מעשה קטן כגדול, עוד דונם, עוד עז, על כולם שורה הברכה.

אבל ב-1966, כשהמדינה כבר מספיק מאורגנת עד כדי ליזום מיתון, ופרשיות פוליטיות כמו 'פרשת לבון' מכניסות את ישראל למועדון המדינות הנורמליות, ולמרות שעדיין מספר האזרחים עומד על פחות מ-3 מליון, מה ששלושים שנים קודם התקבל בהבנה יחסית (כי תמיד היתה פוליטיקה, גם אצל הרצל), הפעם כבר לא היה פשוט בכלל.

בראייה לאחור עולה הרושם אצל לא מעט אנשים חכמים, שישראל יודעת לנצח קרבות אבל שהיא תמיד מפסידה במדינאות. ראייה זו הנשענת על 'מבחן התוצאה' נכונה כמובן במישור 'התוצאה', שנאמר 'עובדה ש...'

אבל הראייה הזו מחמיצה את הדבר החשוב ביותר בהוויה האנושית בכלל ובזו הדמוקרטית בפרט: המאבק הסמוי והגלוי המתנהל בין תפיסות עולם מנוגדות.

ב-1965 התפלגה ממפא"י קבוצת פוליטיקאים שהתנגדה לסיכום המדיני הסודי שקיבלה על עצמה ישראל בראשותו של אשכול, לפיו 'ישראל לא תהיה הראשונה להכניס נשק גרעיני לאזור'.

מדובר בדב"ג, פרס ודיין שלצורך העניין הקימו את רפ"י. מפלגה זו הובסה בבחירות נובמבר65', וכניסתה לממשלה ב-1 ביוני 1967 סוכמה ע"י המרוויח הגדול, משה דיין, להלן שר הבטחון, במלים אלו: 'נדרשו 80 אלף חיילים מצריים על מנת להכניס אותי לממשלה'.

כלומר מיוני 1967 (ועד למהפך עשר שני מאוחר יותר), התקיימה בישראל ממשלה דו-ראשית:

אשכול ואחריו גולדה ואחריה רבין היו ממשלת ישראל הקונוונציונלית שראתה בשטחים קלף מיקוח לצורך הישגים מדיניים אותם ראו כרצויים ואפשריים.

מולם שרי הבטחון דיין ואח"כ פרס שדחו את האפשרות של תהליך מדיני וניסו לבסס את הבטחון היסודי של ישראל על גרעין גלוי.

בין ה-1 ל-10 ביוני התבטא מאבק סמוי זה (הוא סמוי רק למי שבמקום ללמוד היסטוריה מדלקם דיקלומים ומסמא את עין הציבור בסיסמאות) באופן הבא:

ב-1 ביוני הציע פרס לבצע פיצוץ גרעיני במטרה למנוע את המלחמה (ועל הדרך לחסל את 'היחסים המיוחדים' בין ישראל לארה"ב). כידוע הצעתו נדחתה (באוקטובר 73' דיין יהנדס דיין את המציאות כך שניתן יהיה שוב להעלות את האפשרות של ביטול העמימות הגרעינית).

ב-4 ביוני הורה שר הבטחון דיין לצה"ל לעצור 30 ק"מ מהתעלה. כידוע, ב-6 ביוני חנה צה"ל על התעלה.

ב-8 ביוני התנגד דיין לשחרור הגולן. כידוע ב-10 ביוני ישב צה"ל בקונייטרה.



מדינה אחת, צבא אחד, שני קווי מדינאות.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

366-117 ספק למען הספק או ספק למען השקר

366-116 גאוני קץ-ההיסטוריה

366-103 על רגש ושכל חום ואור ומה התנאי מבחינה זו לתיקון עולם